woensdag 16 mei 2012

Brownies!

Op "algemene" aanvraag deel ik hier het brownie-recept dat ik gebruikte voor de meet&greet bij Schoten Stikt.
Ik kreeg het recept van mijn tante.

Ingrediënten:
375g zachte boter
375g pure chocolade van goede kwaliteit
6 eieren
1 eetlepel vanille-extract
500g fijne kristalsuiker
225g gewone bloem
1 theelepel zout
300g gehakte noten

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180°

Laat de boter en de chocolade smelten in een pan met dikke bodem, op een laag vuur.
Klop in een kom de eieren met de suiker en de vanille.
Meng het zout met de bloem.
Laat het chocolademengels iets afkoelen en klop het door het ei-suikermengsel.
Klop er de noten door en de bloem tot je een glad beslag hebt, en doe dat in de bakvorm.

Zet 25 minuten in de oven. De brownie is klaar wanneer de bovenkant tot bleekbruin is gedroogd, maar in het midden nog donker, zoet en klef is.

Let op: controleer af en toe naar het einde van de baktijd. Die kan wat verschillen van oven tot oven, en het verschil tussen lekker kleffe brownies en droge brownies is maar een paar minuten. Bovendien garen ze nog wat verder tijdens het afkoelen.


Voila, nog enkele bedenkingen van mij zelf:

Ik heb geen vanille-extract in huis, dus dat liet ik gewoon weg.

Voor de noten gebruikte ik (extra tip van m'n tante) de ongezouten cashewnoten uit de Hema. Maar je kan naar eigen smaak kiezen natuurlijk :-)

Ik deelde, toen ik het recept voor het eerst maakte, de hoeveelheden door drie (want ik had maar 100g noten in huis) en dat was voldoende voor een ronde bakvorm van ongeveer 23cm doorsnede. Ik gebruikte zo'n siliconen bakvorm, had die nog extra beboterd en de brownie ging daar heel makkelijk uit.

Voor de meet&greet maakte ik de volledige hoeveelheden, daar kon ik een groot bakblik mee vullen - toch wel 30cm x 40cm ongeveer. Véél brownies ;-) Deze bakvorm was van metaal, ik had hem bekleed met bakpapier maar hier bleef alles wel veel meer aan plakken. In die grote hoeveelheid vond ik het ook wel moeilijker om te weten wanneer de brownie gaar was - in het midden was hij echt nog niet gaar terwijl de randen al redelijk droog waren.
Je ziet dat ik ontelbare keren met een mes de brownie geprikt heb om te zien of hij gaar genoeg was. Letterlijk al onze messen moest ik achteraf afwassen, hihi.

Het is echt een heel makkelijk en snel recept (en ik ben allesbehalve een keukenprinses!). Veel plezier & smakelijk ;-)

2 opmerkingen:

  1. Mjamie, die heerlijke brownies wil ik thuis ook wel eens proeven. Bedankt Lies! En dat ze geslaagd waren was duidelijk want er waren zelfs geen kruimels meer over ;-)

    BeantwoordenVerwijderen